wtorek, 10 czerwca 2014

kawowe ciasto orkiszowo-owsiane z daktylami


Dostałam niedawno kilka nowych książek kucharskich. Rozpoczęłam przeglądanie i padło na ciasto. Trochę je "uzdrowiłam" zmieniając mąkę pszenną na orkiszową pełnoziarnistą. 
Jeśli ktoś liczy na posmak kawy, będzie zawiedziony. Ja jej nie czuję :( Proponuję zatem zwiększyć ilość dodanej kawy, jeśli komuś zależy, ale zmniejszając proporcjonalnie ilość mleka.
Ale pomijając ten jeden "defekt" w postaci braku kawowego aromatu, to ciasto jest całkiem, całkiem i warto je do kawy sobie któregoś razu upiec :)

Składniki na ciasto:

  • 125 g miękkiego masła
  • 4 łyżeczki mocnej kawy
  • 3/4 szkl. cukru trzcinowego
  • 2 jajka
  • 1 i 1/2 szkl. mąki ( u mnie orkiszowa pełnoziarnista, ale możecie użyć po prostu pszennej )
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/2 szkl. maślanki lub mleka (dałam mleko)

Masa owsiano-daktylowa:

  • 200 g daktyli, pozbawionych pestek i posiekanych
  • 2/3 szkl. wody
  • 1 i 1/2 łyżki cukru trzcinowego + 1 łyżka
  • 3 łyżki płatków owsianych
  • 2 łyżki mąki pszennej
  • szczypta proszku do pieczenia
  • 30 g stopionego masła
  • 1 łyżka posiekanych orzechów włoskich
Przygotować masę: daktyle, wodę i 1 1/2 łyżki cukru gotować w rondlu na średnim ogniu przez 3-4 minuty. Daktyle mają zmięknąć, a całość lekko się zagęścić. Zdjąć z ognia i odstawić do ostygnięcia.
Płatki owsiane, 1 łyżkę cukru, mąkę, stopione masło i orzechy wymieszać w misce i odstawić.
Piekarnik rozgrzać do 180 st. C. Masło, cukier, jajka, mąkę i mleko ubijać w dużej misce, aż składniki się połączą, a całość będzie gładka. Przełożyć ciasto do kwadratowej foremki o boku 20-25 cm wysmarowanej tłuszczem. Na ciasto wyłożyć daktyle i posypać owsianą kruszonką. Piec 35-45 minut.

Przepis pochodzi z książki "Ciasta. Szybko i smacznie" Wydawnictwa Olesiejuk.


1 komentarz:

Komentarze anonimowe i złośliwe będą usuwane. Jeśli chcesz coś napisać, proszę podpisz się :)