wtorek, 13 września 2011

Gruszkowa tarta tatin






To moja pierwsza przygoda z tartą tatin. Efekt powalił mnie na kolana. Gruszki w karmelu na kruchym, maślanym  spodzie. Niebo w gębie!

Przepis zaczerpnięty z White Plate, z tym ze jabłka zastąpilam gruszkami.


Na ciasto kruche:
150 g mąki
100 g masła pokrojonego w małe kawałeczki
25 g brązowego cukru
2 żółtka

Na gruszki: 

100 g brązowego cukru
40 g masła
5 gruszek średniej wielkości obranych i pokrojonych w ćwiartki


Zagnieść wszystkie składniki na gładkie kruche ciasto i włożyć do lodówki na pół godz.
W tym czasie przygotować gruszki: na dużej patelni (musi miec stalowa raczke, jesli zamierzamy w niej piec!), rozgrzać masło z cukrem. Kiedy zacznie się karmelizować, wrzucić gruszki i smażyć je ok. 15 minut. Nie przekręcać ich zbyt często, bo się rozpadną, a nie powinny. Kiedy gruszki nabiorą złocistego koloru, wyjmujemy z lodówki ciasto. Ciasto trzeba rozwałkować na krążek o średnicy większej niż średnica patelni.
Ciasto ułożyć na gruszkach, podwinąc brzegi do środka. wstawić do piekarnika nagrzanego do temp. 200 st C. Piec 20 minut, następnie zmniejszyć temp. do 160 stopni i piec kolejne 20 min. Po upieczeniu wyjąc z piekarnika, nożem odsunąć brzeg ciasta od patelni, na wierzch patelni położyć duży talerz i jednym ruchem przewrócić tartę na talerz. Może się okazać, że do patelni przywarło część gruszek, wówczas odrywamy je delikatnie nożem i układamy na cieście. Jeśli ciasto jest gorące, to gruszki ładnie się "wkleją" z powrotem.

Jeśli nie posiadacie patelni ze stalową rączką, po usmażeniu możecie przełożyć gruszki z karmelem do foremki do tarty, na wierzchu ułożyć rozwałkowane ciasto i upiec tarte w formie. Ja w ten sposób zrobiłam i wszystko wyszło doskonale!





4 komentarze:

  1. brakowało mi takiego przepisu na kruche ciasto, tartę tatin zazwyczaj robię na szybcika, z gotowego francuza pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Zachwycam się każdą tartą tatin i nie mogę się zebrać żeby ją zrobić - megaapetyczna ta tarta!

    OdpowiedzUsuń
  3. zaczęłam żałowac, że jeszcze nigdy jej nie upiekłam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Musicie się zmobilizować i spróbować tej tarty, bo ona wprost rozpływa się w ustach!

    OdpowiedzUsuń

Komentarze anonimowe i złośliwe będą usuwane. Jeśli chcesz coś napisać, proszę podpisz się :)