sobota, 28 lipca 2012

Brzoskwinowa tarta tatin z tymiankiem




Uwielbiam tartę tatin. Wybór owoców nie ma właściwie znaczenia, z każdymi jest wyjątkowa w smaku. Wzorowałam się na przepisie z White Plate.
Zamieniłam tylko jabłka na brzoskwinie i dodałam tymianek, który wzbogacił aromat ciasta. Spróbujecie na ciepło z lodami. Gwarantuję, że będziecie zachwyceni!




Na ciasto kruche:
150 g mąki
100 g masła pokrojonego w małe kawałeczki
25 g brązowego cukru
2 żółtka

Na brzoskwinie:
100 g brązowego cukru
40 g masła
6 brzoskwiń średniej wielkości obranych i przekrojonych na połówki
gałązka świeżego tymianku

Zagnieść wszystkie składniki na gładkie kruche ciasto i włożyć do lodówki na pół godz.
W tym czasie przygotować brzoskwinie: na dużej patelni , rozgrzać masło z cukrem. Kiedy zacznie się karmelizować, wrzucić brzoskwinie i tymianek pocięty nożyczkami na kawałki i smażyć je ok. 15 minut.   Kiedy brzoskwinie nabiorą złocistego koloru , wyjmujemy z lodówki ciasto. Ciasto trzeba rozwałkować na krążek o średnicy większej niż średnica patelni.
Ciasto ułożyć na brzoskwiniach, podwinąć brzegi do środka. wstawić do piekarnika nagrzanego do temp. 200 st C. Piec 20 minut, następnie zmniejszyć temp. do 160 stopni i piec kolejne 20 min. Po upieczeniu wyjąc z piekarnika, nożem odsunąć brzeg ciasta od patelni, na wierzch patelni położyć duży talerz i jednym ruchem przewrócić tartę na talerz. Jeśli do patelni przywarła część brzoskwiń, odrywamy je delikatnie nożem i układamy na cieście. Jeśli ciasto jest gorące, to brzoskwinie ładnie się "wkleją" z powrotem.

Do tej pory zawsze smażyłam owoce na patelni, a potem przekładałam je do tortownicy, przykrywałam ciastem i piekłam. Tym razem po raz pierwszy użyłam patelni z odpinaną rączką. Nada się też patelnia z uchwytem metalowym.

2 komentarze:

  1. też uwielbiam tart tatin, choć do tej pory robiłam tylko z jabłkami. dzisiaj mam w planach z pomidorami ;o

    OdpowiedzUsuń
  2. Też "chodzi" za mną tak wytrawna wersja. Muszę wypróbować z pomidorami :)

    OdpowiedzUsuń

Komentarze anonimowe i złośliwe będą usuwane. Jeśli chcesz coś napisać, proszę podpisz się :)