czwartek, 2 czerwca 2011

Risotto ze szparagami




Szparagi to jedne z moich ukochanych warzyw i szczerze żałuję, że sezon na nie trwa tak krótko. Całe szczęście mój mąż podziela tą miłość, bo w przypadku dynii już tak słodko nie jest... Tak więc szparagi lądują na naszym stole przeważnie co drugi dzień, najczęściej jako dodatek, ugotowane z dodatkiem soli i cukru, polane masłem i posypane bułką tartą lub zarodkami pszennymi, lub w postaci zupy kremu.
Tym razem postanowiłam się nieco wysilić i przygotowałam ryż. Wzorowałam się na przepisie Jamiego Olivera z książki "Gotuj z Oliverem", ale nieco oddaliłam się od oryginału.

potrzeba:
  • 1-1,2litra bulionu warzywnego (ugotowałam na włoszczyźnie z dodatkiem soli, ziaren pieprzu, ziela angielskiego i liścia laurowego)
  • oliwa
  • 1 łyżka masła
  • 1 szalotka
  • 2 łodygi selera naciowego
  • 300 g ryżu na risotto
  • pęczek białych szparagów
  • 50 g masła
  • trochę sera z niebieską pleśnią (u mnie lazur)
  • skórka i sok z 1 cytryny
  • sól
  • świeżo zmielony pieprz
  • opcjonalnie 125 ml białego wytrawnego wina lub wermutu

Przygotuj bulion. Następnie rozgrzej w rondlu łyżkę oliwy i łyżkę masła, dodaj posiekaną cebulę i seler i duś na małym ogniu około 15 minut, uważając aby warzyw nie przyrumienić. Dodaj ryż i zwiększ płomień, cały czas mieszaj. Jeśli dodajesz wino, wlej je teraz na patelnie i mieszaj, aż alkohol wyparuje.
Wlej do ryżu chochlę bulionu. Gotuj, stale mieszając, póki ryż nie wchłonie płynu. Zmniejsz płomień i powtarzaj powyższy krok z dodawaniem bulionu chochla po chochli przez około 10 minut.
Teraz dodaj szparagi pokrojone w 1 cm kawałki, dodaj trochę bulionu i mieszając stale znów powtażaj powyższy krok, tj. dodawaj bulino po 1 chochli, póki ryż nie wchłonie płynu. Ryż nie może być gotowany zbyt długo, aby ziarna zachowały kształt, ale by były miękkie, kremowe i nasiąknięte wywarem.
Wyłącz palnik. Dodaj do ryżu resztę masła, skórkę i sok z cytryny, wymieszaj, spróbuj i ewentualnie dopraw do smaku. Przykryj rondel, aby ryż chwilkę odpoczął. Podawaj skropione kilkoma kroplami oliwy i posypane kawałkami sera.




4 komentarze:

  1. ciekawa jestem smaku takiego połączenia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Musi być pysznie :) a miłość do szparagów zdecydowanie podzielam ;)
    Pozdrawiam!

    http://polkazprzyprawami.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. i dodatkowo rokpol..
    życ nie umierac!

    OdpowiedzUsuń
  4. Moje smaki. Chętnie bym zjadła:)

    OdpowiedzUsuń

Komentarze anonimowe i złośliwe będą usuwane. Jeśli chcesz coś napisać, proszę podpisz się :)